Cam la fel si cu Patriarhul. Niste batranei vor sa conduca turmele.
Un pastor trebuie sa fie tanar si puternic pentru a se lupta cu lupii pentru a-si apara turma. Ce poti cere de la un venerabil de peste 80 de ani. E normal sa il paraseasca vigoarea.
In ziua de azi nu mai este vorba de credinta si de puritate ( pentru puritate sunt ceva semne de intrebare dupa un secol de nazism si de comunism).
Ar fi vorba de un nou suflu. De entuziasm. De vigoare. De schimbare.
Oare viata si alegerea unui Dalai Lama ar trebui sa inspire si decadenta Europa?
Iata pe scurt :
"Destinul lui Tenzin Gytso, fiul unui taran, nascut intr-o provincie indepartata din Tibet, a fost unul prodigios, care a inspirat mase de oameni.
Descoperit la varsta de doi ani, datorita oracolelor si cantarilor, socotit ca fiind reincarnarea celui de-al treisprezecelea Dalai-Lama, el a fost dus in Lhassa, orasul capitala, pentru a a-si ocupa locul. El devine, astfel, la numai cinci ani, noul conducator spiritual si temporal al Tibetului. De atunci, el traieste in spiritul juramantului de castitate, ducand o viata monahala si dedicandu-se studiilor filozofice.
Biografie:
- 1935: se naste in provincia Amdo, aflata in nord-estul Tibetului.
- 1940: inscaunarea ca cel de-al paisprezecelea Dalai-Lama.
- 1950: China invadeaza Tibetul.
- 1956: prima calatorie in India, intalnirea cu Nehru.
- 1959: exilul in India. Instalarea la Dharamsala
- 1973: prima calatorie in Occident. Intalnirea cu papa Paul al VI-lea.
- 1989: Premiul Nobel pentru Pace
In 1959, trebuie sa fuga in secret din tara sa, ocupata de aproape un deceniu de catre China, si se refugiaza in exil in India. In 1989, primeste Premiul Nobel pentru Pace ca recunoastere a rezistentei lui si a poporului tibetan, care a fost supus unui adevarat genocid cultural.
Din 1973, Dalai Lama calatoreste in mod regulat in lumea occidentala, acolo unde acest „simplu calugar buddhist“, cum ii place sa se numeasca, a devenit o personalitate mediatica. Apostol al unei spiritualitati umaniste, el impresioneaza prin extraordinara sa carisma. Aceasta tine la fel de mult de destinul sau iesit din comun ca si de personalitatea lui calda, de rasul comunicativ si de felul in care faptele sale ii reprezinta pe deplin vorbele.
Alegerea nonviolentei
In ciuda atrocitatilor comise de chinezi in Tibet, Tenzin Gyatso s-a opus intotdeauna oricarei forme de rezistenta armata, ca si denigrarii adversarului. „Orice ne-ar face, nu spuneti niciodata ceva de rau despre chinezi”, le repeta neobosit interlocutorilor sai. Nonviolenta trebuie sa prinda radacini in inimile noastre ca un refuz de intoarcere in spirala infernala a urii, a razbunarii loviturilor. Aceste mesaje se inspira din fundamentele invataturilor buddhiste si, totodata, din politica exemplara a lui Gandhi, caruia Dalai Lama ii aduce adesea omagiu.
Fericirea se invata
„Adevarata valoare a existentei se manifesta cu privire la compasiune.” Aceasta nu este un sentiment sau o emotie, ci fructul unei intelegeri rationale a realitatii adevaratei naturi a spiritului uman. Pentru a anihila otrava egoismului si a iubirii de sine, trebuie sa descoperim ca orice fiinta sufera si suferinta reprezinta cauza tuturor relelor. Avand compasiune pentru fiecare fiinta aflata in suferinta – incepand cu cei care ne-au facut sa suferim –, ne vom elibera spiritul de tenebrele ignorantei si vom avea pace in inimi.
Adevarul are chipuri diferite
Un singur adevar poate lua diferite infatisari. Dalai Lama este adeptul tolerantei religioase. Isi surprinde in mod frecvent auditoriul afirmand ca este inutil, chiar daunator sa incerci sa schimbi religia. In timpul unei audiente private, a fost vazut oferind o icoana a lui Christos unui anglican care a marturisit ca s-a converit de curand la buddhism. Dalai Lama i-a spus aceste cuvinte: „Buddha este poarta mea. Isus este poarta ta.”
Conceptele buddhiste de cauzalitate si interdependenta a tuturor lucrurilor stau la baza invataturii sale. Fiecare fenomen reprezinta urmarea cauzelor si conditiilor care l-au generat si toate evenimentele care au loc se afla in stransa legatura unele cu altele. Prin urmare, fiecare din actiunile noastre determina efecte (pozitive sau negative), nu doar pentru noi insine, ele influentand, de asemenea, si realitatea globala. De aici si o etica a responsabilitatii individuale – suntem raspunzatori de tot ceea ce facem – care nu poate fi separata de evolutia planetei.
„Pacea inimii duce la pacea mondiala”, iar „motivatia care conduce actiunea este mai importanta decat actiunea insasi, caci intentia este cea care induce responsabilitatea noastra.”
„Singura noastra putere veritabila este aceea de a-l ajuta pe celalalt.“
Eu cred intr-o Divinitate Universala. Si nu ma deranjeaza Numele ales de muritori.
Nici in privinta celui care ridica voalul nu vreau sa comentez. Voalul meu a fost ridicat de Iisus!
Actualul Dalai Lama a fost de copil pus la incercare. De la cinci ani a ajuns sa fie un Pastor. Acum la varsta senectutii nici macar entuziasmul nu L-a parasit.
Cine poate schimba oare lumea. Un Copil sau un Venerabil?
Eu cred in puterea tineretii si nu neaparat in puterea experientei. Mai ales in religie!
Cine poate schimba oare lumea. Un Copil sau un Venerabil?
Eu cred in puterea tineretii si nu neaparat in puterea experientei. Mai ales in religie!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu