Totalul afișărilor de pagină

luni, 19 mai 2014

Ziua Muncii!

Am cam neglijat blogul de prea multa munca. Munca sâcâitoare, plina de stres si care ma face total nefericit. Si acum in miez de noapte reusesc si eu sa mai adun niste ganduri.
Si tot gandindu-ma la faimosul 1 mai am cugetat si eu putin la etimologia cuvantului munca. Si spre surprinderea mea, am mostenit cuvantul munca din slavonescul MONKA. Care inseamna chin, tortura, cazna. In formarea poporului si a limbii romane se pare ca doar slavii au reusit sa ne puna la munca primii. Si de aicea si entuziasmul privind colaborarea cu migratorii slavi. Asa ca MUNCA a fost definita inca de la inceput ca un CHIN. Astazi serbam cu mare fast 1 mai ca fiind ziua muncii dar nimeni nu isi pune problema de ziua chinului!
Tot gandindu-ma la ce ne-au lasat stramosii nostri romanii in materie de etimologie am gasit verbul A FURA! Care vine din latinescul FURARE! Se pare ca daca slavii ne-au pus la munca si au introdus in limba romana cuvantul MUNCA, romanii nu au avut acelasi noroc. Au ramas se pare marcati pe viata de abilitatiile noului popor daco-roman. Si asa a intrat in limba romana cuvantul FURAT! Daca este sa ne gandim cronologic mai intai am deprins furatul si de abia dupa cateva sute de ani ( poate chiar 1000) am deprins si munca pe care am incadrat-o clar la CHIN! Cu asa o istorie clara ne mai miram noi astazi oare de ce Europa ne pune stampila de HOTI?! Si ne mai miram la inundatii cine munceste si cine sprijina tejgheaua de la birt?!
Sa recapitulam : 2000 de ani de FURARE si aproape 1000 de ani de MONKA! Oare ce ne-a marcat ca natiune? MUNCA sau FURATUL?
Pana acum nu prea am intalnit oameni foarte muncitori ( ma refer la cei fara studii si nu numai). In schimb pot spune ca ma fost furat de foarte multe ori. Pentru ca m-am incapatanat sa cred in bunatatea umana.
In ziua de azi forta de munca din Romania este de slaba calitate. Mai ales in cosntructii. Majoritatea meseriasilor sunt prin strainatate. Si acolo au invatat cu adevarat ce inseamna sa muncesti.
Discutia este insa mult mai larga si nu ma simt in stare sa o duc pana la capat.
Am marcat si eu prin aceste randuri o mica curiozitate din limba romana. Poate o sa va puna si pe voi pe ganduri.
Sa monkiti bine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu