Totalul afișărilor de pagină

duminică, 25 ianuarie 2015

Despre Lacomie

Cand sunt in masina in jurul orei 13 ascult la radio emisiunea lui Moise Guran (mai nou si cu Vlad Petreanu). Un fel de Dobro si Craio pe cand ascultam Guerilla. Adica imi sunt simpatici si uneori si competenti. Ce sa mai zic, adevarati formatori de opinie. Unii il vad chiar in marea politica.
Asa ca tot ascultand mi-au ramas in minte cuvintele atotștiutorului si moralului Moise Guran :
""Ai vrut şi tu mai mulţi bani, ai vrut o casă, probabil, în cazul CHF, te-ai dus la bancă şi banca ţi-a spus… ştiţi, vă încadraţi pentru mai mult, dar în CHF. Că are dobânda mică. Iar tu, nu te-ai întrebat de ce dracu’ are CHF-ul dobânda mică… pur şi simplu ţi s-a părut că eşti tu mai deştept decât alţii. S-a declanşat acel mecanism păcătos, acea gheară care ţi-a prins creierul şi ţi-a spus… ce gheşeft! Ei bine, acel mecanism se numeşte Lăcomie".
Asociate cu aceste cuvinte mi-au ramas intiparite in memorie si cuvintele :" LIPSA DE CULTURA FINANCIARA"!
Asta as putea recunoaste: lipsa culturii financiare. Dar pana la  lacomie imi pare un drum cam lung.
Acum multi ani am vazut un interviu cu Sorin Ovidiu Vantu. Si acolo el explica savant despre fungibilitatea banilor. Recunosc ca nu mai auzisem asemenea notiuni. Pentru un inginer erau notiuni fascinante si totdeodată noi. 
Pentru cei mai ingineri ca mine incerc sa explic savant : 
"Fungibilitatea este o noţiune centrală în economie şi înseamnă „substituibil cu o altă cantitate″; de exemplu, fungibilitatea banilor se traduce prin plata unei datorii cu orice fel de bani, indiferent de provenienţa acestora. "
Si o explicatie populara. Sa zicem ca te imprumuti la cineva 100 de RON. Adica primesti o bancnota de 100 de RON. La inapoierea imprumutului ii dai omului, eventual, doua bancnote de 50 de RON (daca nu nimeresti vreun camatar sau vreo ruda). Daca imprumuti o cratita pentru sarmale returnezi aceeasi cratita. La bani nu este asa. Ei sunt fungibili. Circula. Mai nou circula doar virtual prin cardul de credit, POS, banca si cine mai stie pe unde.
Doi oameni mi-au marcat cultura financiara. SOV si MG. Doi dintre titanii finantelor romanesti. Doi oameni care au dovedit ca stiu exact cum sa arate cu degetul si sa speculeze lipsa de cultura financiara a romanilor. Unul prin diverse scheme mai mult sau putin piramidale (sa nu uitati ca piramida vine de la foc sau a arde) iar celalalt prin castigarea unei paini (cred ca foarte albe) prin emisiunile economice in care explica ce prosti sunt unii si ce destept este el.
Sa trec peste aceste cuvinte poate nu tocmai corecte si sa ajungem la LACOMIE.
Adica la CHF, francii elvetieni. Pe care eu nu i-am vazut nciodata la fata. Am vazut o suma pe hartie, am avut parte de un schimb valutar in ziua finalizarii contractului de credit si apoi am avut RON in cont. RON pe care i-am cumparat la un curs mai prost decat cel de la BNR. Asadar am avut un avans la credit, am vazut RON in cont, am girat cu o casa si am creat plusvaloare in tara asta, ROMANIA, investind toti banii in construirea unei case noi asa incat economia romaneasca ajunsese sa duduie. Pentru ca multi altii asemenea mie au luat credite in franci elvetieni si si-au construit case noi care au saltat PIB-ul si au ridicat economia Romaniei la cote nemaivazute. Adica s-au indatorat pe 25 de ani iar principalul castigator a fost statul roman. Prin taxe, impozite si creare de plusvaloarea, repet aici in Romania. Nu mi-am cumparat din acest credit televizoare, masini,etc produse in alte tari. NU. Am construit aici in ROMANIA. Asa incat statul sa ma poata impozita, sa imi ia bani de certificat de urbanism, de autorizatie de construire, de taxe notariale, de.......
Si nimeni nu m-a avertizat de nocivitatea unui credit in franci elvetieni. NIMENI! Creditul in franci elevetieni mai avea putin si ajungea pe taraba in OBOR. 
Si atunci unde a fost lacomia mea??? Ca am ajutat Romania sa inregistreze un PIB record. Ca am platit si platesc taxe si impozite. Ca castig un salariu in RON si nu in CHF. 
Daca ma duc la un doctor si acesta imi prescrie un medicament eu ce sa fac. Sa studiez toate cercetarile cu reactiile si dependentele medicamentului de cand a fost el inventat. Doar asa as avea o cultura medicala? 
Asadar conform DEX lacomie = "dorință exagerată de câștig, de avere etc.; aviditate". Asadar slavii ne-au lasat cuvantul LAKOMU. Se pare ca si maghiarii au LAKOM.  Din latina vine cuvantul AVARITIA. Asadar lacomia a inceput odata cu venirea slavilor si se pare ca s-a dezvoltat odata cu aparitia creditelor in franci elvetieni.
Poate ca am fost lacom. Cred ca am fost si prost. 
Dar atunci stau si ma intreb: Oare care este treaba unui stat si a unei banci nationale???
Cum isi apara statul contribuabilii de toxicitati financiare? Si BNR chiar nici ustoroi nu a mancat nici gura nu i-a mirosit?
Intrebari retorice, majoritatea dintre ele. 
Cert este ca zeci de mii de romani sunt in stituatia sa plateasca in RON mai mult decat dublu fata de cand au contractat creditul la acelasi (sau mai mic) salariu in RON. Si atunci aceasta poveste devine  o problema sociala.
Un cartof fierbinte pe care nimeni nu il vrea in mana.
De ce oare nimeni nu spune ca normal ar fi fost ca orice credit sa fie in moneda in care iti castigi existenta. Si ca RON este manipulat politic atat de BNR cat si de guvernul Romaniei. Prin politicile economico-financiare pe care le dezvolta.
In final doar unii platesc incompetenta altora. 
Sa platiti bine!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu