Totalul afișărilor de pagină

joi, 25 iulie 2013

Moldova ziua a doua!

O noua zi pe pamantul Bucovinei. Accentul de Folticeni se lipise deja de mine. Am hotarat sa facem un circuit care sa arate asa:
Voronet , Moldovita, Sucevita, Marginea, Putna si inapoi la Malini.
Am ajuns la Voronet si deja se simtea aerul de turisti straini. Care as putea zice ca au fost majoritari in Bucovina. Voronet nu duce lipsa de locuri de parcare, cu plata si fara. Asta depinde de educatie sau pataniile vietii. Eu personal eram cu mentalitatea de a profita de orice locsor. Dupa patania cu ridicatul masinii sunt cel mai constiincios sofer. In schimb se simte lipsa de WC-uri. Si asta am tot vazut pe parcurs. As putea posta un articol si pe tema WC-urilor din Romania. Ca un barometru de civilizatie. Ca tot am facut 3000 km in ultimele 3 saptamani.
O frumoasa alee plina cu buticuri cu produse traditionale ,din PRC, te duce pana la poarta manastirii. Tot acolo intri intr-o alta lume. Si lumea asta difera de la manastire la manastire.
Voronet as zice ca este o lume a elitelor. Asa poate si pentru ca atmosfera este usor academica. La fel si cuvantarea Maicii Elena. Care oscila in a ne face sa patrundem esenta vietii  si lucrarile de constructii din curte.
Ce am retinut si nu stiam:
Elemente neaos romanesti zugravite in scena " Judecata de Apoi". Primul element ar fi cobza , acest instrument muzical cu radacini ancestrale romanesti. Al doilea ar fi stergarul, tot asa, tipic romanesc. Si al treilea element ar fi dusmanii Moldovei zugraviti pe fresca. Ei sunt langa Moise si reprezinta pe ne-ortodocsi si ne-crestini. Primii sunt evreii, urmati de turci, tatari si in final polonezi. Ca sa vezi de unde rasare si anti-semitismul!  De unde nu te astepti.
Tot aici am remarcat mai clar ca niciodata cat de scrijelit este de fapt desenul. Parca este format din pixeli. Si toate ranile picturii sunt de fapt nume. Nume de austrieci, de nemti, de unguri, de....... Si rana asta trebuie sa ne reaminteasca de faptul ca de abia din 1918 Bucovina a inceput sa respire romaneste.
Pana atunci toata zestrea noastra si identitanea noastra risca sa fie racaita din Istorie!!! Si sa ramana doar praful.
Acelasi lucru l-am intalnit apoi la aproape toate manastirle.
Sa va povestesc putin de compozitia unei biserici.
Intrarea este prin pridvor. La unele adaugat ulterior. Pridvorul poate avea o intrare, comuna, sau doua, una pentru Domnitor si barbati si alta pentru domnite si doamne. Urmeaza apoi pronaosul, zona de morminte, naosul unde este tabloul votiv cu inchinarea bisericii (asta la bisericile domnesti) si in cele din urma altarul. Tema centrala a catapetesmei si a altarului este in mare parte aceeasi. Iisus si cei 12 Apostoli.
Tot la fel este si scena Judecatii de Apoi. O axa centrala cu Dumnezeu Tatal, Iisus si porumbelul, adica Sfanta Treime si raul de foc cu cele 20 de vami ale sufletului, cat si Judecata Partiala cu balanta sufletului.
A urmat apoi Moldovita. Unde la plata biletelor de intrare (peste tot am platit bilet, mai putin la Rasca) am fost scutiti de plata biletelor de copiii. Am simtit un echilibru crestin intre bani si viitor. FRUMOS! Nu ma bucur la banutii de bilet. Oricum la fiecare manastire Andrei a cumparat cel putin cate 10 lumanari, tamaie, mir si alte mici nimicuri. La 1 RON lumanarea x 14 manastiri = faceti si voi socoteala.
Un drum superb inspre Obcine ne-a dus la Sucevita. Aici totul a fost perfect, inclusiv WC-ul. Se insera usor asa ca am urcat pe dealul opus manastirii la o pensiune cu restaurant. Totul a fost bine. Pret, calitate, servire. Super!
La ora 17.30 am inceput sa ne grabim spre Putna. Am oprit si la Marginea pentru ceramica. Acelasi magazin cu atelier de cand eram mic. In schimb a aparut concurenta cu produse din China. EEEHHH!!!! Ai super pret!
Am ajuns pe inserat la Putna si am prins slujba. Am asistat la o chemare la TOACA care m-a lasat fara suflare. Am admirat clopotele stravechi si mi-am adus aminte de un film cu Stefan cel Mare in care o comuna pradata de turci isi dona clopotul bisericii pentru a turna un tun!!! Ce vremuri. Astazi nici un clopot nu mai poarta un gram de bronz de tun! Poate si de aceea nu mai suna la fel ca in trecut clopotul bisericilor! Astazi suna a slujba la masini si.........................in alta postare.
Slujba era oficiata de un preot cu o caciula conica pe cap. Am stat cuminte la usa sa nu deranjez slujba. La iesirea din biserica preotul mi-a aruncat o privire. Nu va pot descrie ce am simtit. In nici  un caz nu cred ca asta trebuia sa fie sentimentul unui om care intra intr-o biserica. Chiar si o oaie ratacita. Chiar si o oaie ratacita simte privirea lupului.
Am plecat spre chilia lui Danil Sihastru. Se reface podul si se paveaza drumul. Poate se face si un McDonalds pe colt?
Asa s-a scurs si ziua a doua. Inapoi la Malini si la podul de piatra........OUPS. Adica la piatra pe piatra in albie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu