Totalul afișărilor de pagină

sâmbătă, 19 aprilie 2014

De Paste, un fleac, L-au rastignit!

Rar poate exista un exemplu mai clar de vointa a poporului. O expresie clara a democratiei. Un fel de referendum ad-hoc. Si lumea a ales. L-a ales pe Barabbas. Cu toate ca putea sa aleaga libertatea lui Iisus.
Sunt cateva episoade in Noul Testament peste care se trece fara prea multe explicatii. De la Cina cea de Taina se petrec totusi multe lucruri care sunt definitorii pentru pacatele oamenilor. Si nu se pune prea mare accent pe ele. Incepand cu ziua intrarii lui Iisus in Ierusalim (ziua de Florii) si pana in Vinerea Mare fiecare eveniment are o insemnatate aparte. Daca pana in momentul intrarii in Ierusalim Iisus vorbea in pilde, acum pildele prind viata si toate trebuie analizate si intelese.
Astazi as vrea sa analizez un personaj despre care nu se stie mare lucru. Decat ca a tradat. Este vorba despre Iuda Iscarioteanul. Toata lumea il stie drept Iuda. Si mai putini dupa numele de Iuda Iscarioteanul.
Oare cine stie numele celor 12 Apostoli?
O sa incerc eu sa ii reamintesc:
Petru ( de fapt Petru (Kifa) este o porecla ce inseamna piatra, el numindu-se Simion);
Andrei (fratele lui Petru);
Bartolomeu (sau Natanael);
Iacob (fiul lui Zevedeu);
Ioan (fratele lui Iacob);
Iuda (numit fie Levi sau Tadeu);
Matei (vamesul, fiul lui Alfeu);
Iacob (fratele lui Matei);
Filip ;
Toma (necredinciosul = scepticul)
Simion Zelotul (mirele nuntii din Cana Galileii unde Iisus a transformat apa in vin);
Iuda Iscarioteanul ;
Matia (cel care l-a inlocuit pe Iuda Iscarioteanul).
Daca ne uitam pe lista numelor observam ca doi apostoli au nume mai deosebite:
Simion Zelotul si Iuda Iscarioteanul. De ce oare? Erau reprezentanti ai celor doua mari miscari politice ale vremii : Zelotii si Sicarii. De fapt erau chiar partide politice. Zelotii sunt mult mai cunoscuti in istorie ca urmare a conflictului armat cu Roma incheiat sangeros si tragic pentru ei la Masada in anul 74 AD.
In schimb despre sicarii nu se stie mai nimic. Si totusi unul dintre apostoli era sicarii. De acolo si numele Iscarioteanul. Un politician al acelor vremuri. Care avea acces si la Ana si la Caiafa. Si care avea si el o agenda politica in timp ce avea si o agenda religioasa.
Privindu-l in dimensiunea omului politic parca tradarea lui nu mai pare asa de ciudata.
Tradarea lui era cunoscuta de Iisus:
""Adevar graiesc voua: Unul din voi Ma va vinde" (Matei 26, 20-21). Nu-i spune numele, ca prin aceasta tainuire sa-i ofere un nou prilej de pocainta. Hristos alege sa-i infricoseze pe toti, ca sa-l mantuiasa pe Iuda: "Iar ei intristandu-se foarte, au inceput a-L intreba fiecare: Nu cumva sunt eu, Doamne? Iar El raspunzand a zis: Cel ce a intins cu Mine mana in blid, acela va sa Ma vanda. Ci Fiul Omului va merge, precum este scris pentru EI, dar vai aceluia prin care Fiul Omului se vinde. Atunci Iuda, cel ce L-a vandut pe El, a intrebat: Nu cumva sunt eu, Invatatorule? Zis-a lui: Tu ai zis!" (Matei XXVI, 20-25; Marcu XIV, 17-21).""
Un alt simbol interesant este cel al sumei primite pentru tradare : 30 de arginti.
Iuda primeste de la sinderiu suma de treizeci de arginti, pentru ca sinedriul credea ca prin acest act implineste porunca lui Moise, care spunea ca cel care va ucide fara voie un sclav apartinand unui iudeu, sa-si rascumpere greseala achitand stapanului pagubit prin fapta sa treizeci de arginti (Exod XXI, 32).
Nu as vrea sa sune ciudat dar din punct de vedere al afacerilor sinedriu a facut un contract verbal de care s-a achitat. A platit prestarea unui serviciu conform legilor lor.
Iuda a avut un moment de ezitare. Iisus ii spune : ""Cu adevarat Fiul Omului va pieri dupa cum este scris, dar vai celui prin care se face acest lucru. Mai bine era sa nu se fi nascut". Si pentru ca si in urma acestor cuvinte Iuda ramane impietrit, ii spune: "Ceea ce ai sa faci, fa mai degraba" (Ioan XIII, 21).""
Si asa este arestat Iisus. Identificat printr-un sarut.
Alt simbol interesat este moartea lui Iuda. 
""După răstignirea lui Iisus, regretând fapta, a aruncat cele 30 monede în incinta Templului lui Irod din Ierusalim (Matei 27:5), după care s-ar fi spânzurat de un copac numit de atunci „copacul lui Iuda” (lat. „Cercis siliquastrum”). Oamenii Marelui Preot Caiafa (Kaiphas) ar fi cumpărat cu acei bani hotarul de pământ „Hakeldama”, folosit ca cimitir pentru străinii decedați in Ierusalim (terenul ar fi fost situat la sud de Valea Hinnom și de vechea cetate a Ierusalimului).""
Franghia cu care s-a spanzurat a cedat si cadavrul lui Iuda cazand s-a rupt in doua. Oare cele doua bucati reprezentau cele doua dimensiuni ale lui Iuda, cea religioasa si cea politica???
Tradare, iarasi de trei ori lepadare pana canta cocosul si multa suferinta. Suferinta cum nici un om nu poate indura. Si toate astea pecetluite de un vot popular. Vointa maselor!
Oare cine se mai gandeste la toate astea cand are in fata o masa imbelsugata ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu