Totalul afișărilor de pagină

marți, 7 octombrie 2014

Kurban Bayram

O stire m-a bulvresat pur si simplu !
http://stirileprotv.ro/stiri/international/pelerinajul-de-la-mecca-cuprins-de-nebunia-selfie-oamenii-mai-interesati-de-poze-decat-de-curatenia-sufleteasca.html
De ceva vreme tot citesc despre Hajj.  Adica pelerinajul la Mecca. Ma fascineaza cum in aceste vremuri oamenii isi mai gasesc timp sa realizeze un pelerinaj. Cel putin o data in viata.
Asa ca pentru o tara in care peste 80% sunt ortodoxi poate putina istorie si cultura care ii reprezinta pe cei aproape de 65000 de romani de credinta musulmana nu strica.
In centrul povestii noastre este Avraam, Abraham sau Ibrahim, primul patriarh din Pentateuh. El este stalpul celor trei  mari religii monoteiste.
In timpul lui se intampla o multime de lucruri care ne definesc cultura si civilizatia:
- este primul care isi schimba numele = din Abraam in Avraam;
- este primul care isi abandoneaza tara si neamul in cautarea pamantului fagaduit (era originar din UR)'
- are prima intalnire "fata in fata" cu Dumnezeu la Stejarul din Mambre;
- are loc prima promisiune de stapanire a pamanturilor de catre neamurile lui : iata citatul din Geneza (Facerea) capitolul 15 ""Iar Domnul i-a zis: "Găteşte-Mi o junincă de trei ani, o capră de trei ani, un berbec de trei ani, o turturică şi un pui de porumbel! Şi a luat Avram toate aceste animale, le-a tăiat în două şi a pus bucăţile una în faţa alteia; iar păsările nu le-a tăiat.....Iar după ce a asfinţit soarele şi s-a făcut întuneric, iată un fum ca dintr-un cuptor şi pară de foc au trecut printre bucăţile acelea. In ziua aceea a încheiat Domnul legământ cu Avram, zicând: "Urmaşilor tăi voi da pământul acesta de la râul Egiptului până la râul cel mare al Eufratului"";
- prima circumcizie reprezentand un legamant carnal intre Dumnezeu si toti barbatii din semintia lui Avraam, semn prin carecare descendenții lui Abraam devin moștenitori ai promisiunilor făcute patriarhului de catre Dumnezeu;
- Nasterea lui Ismael ca prim copil (mostenitor) al lui Avraam din scalava Agar;
- Aparitia Domnului (sau  a unui Inger) in fata lui Agar ""Şi a numit Agar pe Domnul, Cel ce-i grăise, cu numele acesta: Ata-El-Roi (care se tâlcuieşte: Tu eşti Dumnezeu atotvăzător), căci zicea ea: "N-am văzut eu, oare, în faţă pe Cel ce m-a văzut?""
- prima nasterea a unui copil dintr-o femeie stearpa ( copilul Sahrei si al lui Avraam pe nume Isaac) ;
- aparitia Domnului ""Mai târziu, la Stejarul din Mambre, într-o misterioasă apariție a trei „oameni”, pe care Abraham îi găzduiește, Dumnezeu îi confirmă promisiunea moștenitorului chiar în pofida necredinței Sarei. De notat ca pentru crestini ortodocși cei trei oameni se identifica cu Sfanta Treime , iar aratarea de la stejarul Mambre este privita ca prima descoperire a lui Dumnezeu ca fiinta treimica. Alte secte crestine vad in doi dintre oameni ingeri, insa textul nu spune asa, ci spune ca "Dumnezeu i s-a aratat lui Avraam la stejarul Mambre. Si ridicand Avraam ochii sai a fost trei oameni(in unele traduceri trei barbati sau chiar trei barbati tineri -luand in considerare varsta majoratului la iudei putem presupune ca aveau in jur de 25-30 de ani)"";
- Distrugerea Sodomei si Gomorei.
Sa recapitulam putin.
Avraam nu putea avea copii si cu permisiunea Saarei (sotia oficiala) face un copil Ismael cu sclava Agar. Agara are si binecuvantarea Domnului. Primul nascut este deci Ismael. Apoi si Sara naste un copil cu Avraam, pe Isaac. Are loc circumcizia lui Avraam, a lui Isaac ( in varsta de 8 zile) si a lui Ismael ( in varsta de 13 ani).
Avraam are o problema. Are doi copii. Unul mai mare facut cu o sclava, Ismael si un bebelus facut cu sotia oficiala (regina) pe nume Isaac. Cine va fi mostenitorul?
Si Avraam se hotareste sa o expulzeze pe Agra si pe Ismael la insistentele Saarei:
""A zis către Avraam: "Izgoneşte pe roaba aceasta şi pe fiul ei, căci fiul roabei acesteia nu va fi moştenitor ci fiul meu, Isaac!" Dumnezeu însă a zis către Avraam: "Să nu ţi se pară grele cuvintele cele pentru prunc şi pentru roabă; toate câte-ţi va zice Sarra, ascultă glasul ei; pentru că numai cei din Isaac se vor chema urmaşii tăi. Dar şi pe fiul roabei acesteia îl voi face neam mare, pentru că şi el este din sămânţa ta". Şi a auzit Dumnezeu glasul copilului din locul unde era şi îngerul lui Dumnezeu a strigat din cer către Agar şi a zis: "Ce e, Agar? Nu te teme, că a auzit Dumnezeu glasul copilului din locul unde este! Scoală, ridică copilul şi-l ţine de mână, căci am să fac din el un popor mare!""
Lucrurile se par ca s-au transat aici. La fel si despartirea evreilor de musulmani.
Si totusi inca o mare incercare il asteapta pe Avraam :
PROBA FIDELITATII
""Dumnezeu a pus la grea încercare credința lui Abraham: i-a poruncit să meargă pe un munte în „pământul Moria” ca să-l jertfească pe Isac.
În dialogul pe care l-a avut cu fiul său, la întrebările lui inocente, cu inima sfâșiată, Abraham dă răspunsuri profetice, precum: „Dumnezeu va avea grijă de mielul jertfei sale” (Gn 22,8). Cu această cerere de a jertfi unicul său fiu, Dumnezeu îi cerea lui Abraham un act de credință și de ascultare eroică. Trebuie însă accentuat că, împiedicând jertfirea fiului prin intervenția unui înger, revelația condamna practica sacrificiilor omenești atât de răspândită printre cananeii, printre care trăia Abraham.
Sarah a murit la vârsta de 127 de ani, la Hebron. Ca să o înmormânteze, Abraham a cumpărat de la hitiți peștera Macpela. Acest târg este narat cu destul de multe amănunte pentru a atrage atenția și a suscita întrebări cu privire la intenția naratorului. Și, pe bună dreptate, deoarece această peșteră – mormânt, în definitiv – a fost primul și singurul teren stabil posedat de evrei în Canaan (cf. Gn 23,1-20).
La 175 de ani, Abraham „a murit bătrân și sătul de zile” și a fost înmormântat de Isac și de Ismael în peștera de la Macpela, alături de Sarah, soția sa (cf. Gn 25,7-11).
Amintirea lui a rămas și a fost vie în toate veacurile următoare în mijlocul poporului ales, care de la el a moștenit și numele și – mai ales – promisiunea mesianică.""
Ceea ce este interesant in acest moment este reaparitia lui Ismael la inmormantarea lui Avraam cu pozitie egala cu Isaac. Si mai este interesant ca si urmasii (triburile) lui Ismael sunt tot in numar de 12!!!
Dupa atata vorbarie initiatica sa revenim totusi si la pelerinajul de la Mecca de unde pornise totul.
""Pelerinajul ritual comunitar (al-hağğ) este unul din cei „cinci stâlpi” ai islamului și se desfășoară în fiecare an între zilele de 8 și 12 ale lunii dhū-l-hiğğa, ultima lună din calendarul islamic, la Mecca și împrejurimile sale. Principalele etape ale pelerinajului sunt:
- intrarea în starea de sacralitate (ar.: ihrām) care se face prin abluțiuni (spălări) totale, prin adoptarea ținutei de pelerinaj care constă, la bărbați, în două bucăți de pânză (albă) fără cusături sau noduri, puse, una în jurul taliei, cealaltă peste umăr acoperind o parte din bust, iar ca încălțăminte, sandale; pentru femei însă nu există o ținută anume în afară de cea tradițional islamică. Bărbații se rad în cap, iar femeile își taie simbolic o șuviță. Orice deosebire de clasă socială este astfel anulată.
- rotirea (ar.: tawāf) de șapte ori în jurul Ka‘bei – punctul central al pelerinajului, cu o scurtă rugăciune cătremaqām Ibrāhīm – „locul lui Abraham”, cel care, în tradiția islamică, a redat sanctuarului Ka‘ba puritatea inițială. Ambele se află în incinta marii moschei de la Mecca;
- băutul apei de la izvorul Zamzam cel care i-a salvat viața lui Ismail și mamei sale, Hagar (sau Agar), alungați în deșert;
- parcurgerea (ar.: sa’y) de șapte ori a distanței (de 394m) dintre colinele Safā și Marwah, în amintirea rătăcirilor disperate ale lui Hagar și copilului său, Ismail, părăsiți în deșert;
- oprirea (ar.: wuqūf), în timpul zilei de 9 dhū-l-hiğğa, pe muntele (platoul) Arafat, situat la 19 km de Mecca, de la prânz și până la miezul nopții, într-o stare de meditație;
- în ziua de 10 dhū-l-hiğğa, începe Sărbătoarea Sacrificiului (ar.: ‘Īd al-Adhā)), celebrată prin sacrificarea (ar.: nahr) unui berbec sau a unei cămile în amintirea gestului lui Abraham (ar.:Ibrāhīm) de a-și sacrifica fiul, pe Ismail, pentru a-și dovedi credința în Dumnezeu, gest oprit de Dumnezeu prin trimiterea unui berbec care a fost sacrificat în locul fiului . Ultimele zile ale pelerinajului sunt petrecute la Minā, o localitate între Arafat și Mecca, unde are loc „aruncarea cu pietre în Satan” (ar.: rağm aš-šaytān), adică aruncarea a șapte pietricele în direcția a trei stânci ce-l simbolizează pe diavol; ieșirea din starea de sacralitate în ziua de 12 dhū-l-hiğğa când pelerinajul ia sfârșit.""
Povestea biblica si cea coranica se diferentiaza fundamental prin eroul sacrificiului : intr-o versiune este Isaac iar in alta este Ismael. In rest nu sunt alte diferente.
Nefiind de fata imi este greu sa stiu cine urma sa fie cu adevarat sacrificat.
Pentru ca povestea sa fie completa si o mica descriere a Kaaba, loc in care nici nu nemusulman nu poate pasi:
""Kaaba, este un sanctuar care se află la Mecca sub forma unui cub. Religia islamică îl considera ca primul și cel mai sfânt lăcaș de cult. Această constructie este înconjurată de Al-Masğid al-Harām (المسجد الحرا). Coranul subliniază că Kaaba a fost construită de către Avraam și fiul său Ismail. Toți musulmanii din lume, în orice colt al lumii s-ar afla ei se îndreapta în timpul rugăciunii zilnice (salat) catre Kaaba. Direcția în care se află Kaaba se numește qibla. Hajjul fiind unul din cei 5 stâlpi ai islamului, acesta se face la Kaaba. În timpul pelerinajului se fac 7 tururi în jurul Kaabei care se numeste tawaf. Lahajj trebuie făcute cel puțin doua tawafuri care sunt obligatorii (fard) și anume tawaf-ul de vizită și de adio. Celelalte tawafuri fiind sunnah. Tawaf este să faci 7 ture de mers în jurul Kaabei, care începe de la colțul Pietrei negre - Hajer Aswad, în sens opus al acelor de ceasornic. Fiecare tur poartă numele de șawt. Tawaful face parte și din condițiile Umra.
Kaaba se găsește în centrul moscheeii .Pereții sanctuarului formează aproape un cub. Peretele de nord–estic are 12,63 m, peretele nord-vestic 11,03 m; peretele sud-vestic 13,10 m; peretele sud-estic 11,22 m iar înălțimea 13 metri. Astfel construcția are o suprafață de 145 m². Kaaba este construită din pietre de granit scoase din carierele din jurul Mecăi.
În interiorul sanctuarul se intră doar de două ori pe an, înainte de începerea lunii Ramadan și cu 15 zile înainte de ritualul de pelerinaj Hajj și a sărbătorii Al-Adha. Cheia Kaabei este păstrată de către cei din tribul Ben-i Șeybeh. După obicei aceștia, împreună cu oaspeți de onoare intră în interior pentru “Ceremonialul de Curățenie”. Pentru a intra înăuntrul sanctuarului se foloșește o scară cu rotile deoarece ușa Kaabei este la înălțime față de sol. Tavanul este din lemn. Podeaua este acoperită cu marmură și granit în formă de pătrate. Pereții interiori de la tavan până la jumătate sunt îveliți cu marmura și pe acești pereți sunt puse tablete scluptate cu versete din Coran. Deasupra pereților interior se găsește un material de culoare verde pe care sunt scrise versete din Coran cu broderie de aur.""
Partiile Kaabei:
Hajerul Aswad este o piatră neagră strălucitoare care se găsește în colțul de est al sanctuarului. Musulmanii cred că această piatră e trimisă din rai. În urma izbucnirii unui incendiu, din cauza căldurii, această piatră s-a fărămițat în 15 bucățele. Astăzi bucățile acestei pietre sunt păstrate într-un suport din plumb și argint, încastrat în colțul estic al Kaabei. Partea care este vizibilă are 16,5 x 20 cm.
Ușa Kaabei se află pe pertele estic la o înălțime de 2,13 m de sol .
Mizab altinoluka (canelura de aur) se află pe peretele Nordic. Este o canelură confecționată din aur care este deasupra peretelui nordic al sanctuarului. Această este făcută de către otomani în 1627, pentru a împiedica colectarea apei de ploaie (cu toate că în Mecca plouă foarte rar) pe acoperișul Kaabei.
Șadarwan este o ridicătură din marmură care protejează să nu se infiltreze apă în temelie, în caz de inundații și ploi.
Hatim este o este o porțiune curbată de marmură albă, în formă de semicerc cu niște pereți scunzi. I se mai spune și Peretele lui Ismail. Este situat în fața peretelui vestic și are o înălțime 90 cm și o lățime de 1,5 m.
Multazam este porțiunea de perete dintre Ușa Kaabei și Piatra Neagră de pe peretele estic.
Maqam Ibrahim este locul lui Ibrahim, este urma lăsată de piciorul lui Ibrahim, în timp ce construia Kaaba cu fiul său Ismail. Se găsește în dreapta peretelui estic.
Colțul estic este numit “Hajer al Aswad” sau Șarki.
Colțul de sud "Yemani" pentru că este orientat spre Yemen.
Colțul vestic "Șami" pentru că este orientat spre Damasc.
Colțul Nordic "Iraki" pentru că este orientat spre Irak.
Sitara sau kiswa este cuvertura de culoare neagră, care are pe ea scrieri caligrafice, lucrate cu fire de aur. Materialul este țesut cu fire de mătase, brodat cu scrierea șahadei. Iar în porțiunea de acoperiș este o bandă cu broderie de aur. Pe această bandă, care este ca o curea, sunt brodate versete. Această cuvertură, în fiecare perioadă de pelerinaj, se reînnoiește. Reînnoirea are loc în timpul pelerinajului când pelerinii se afla pe Muntele Arafat.
O bandă din marmură care arată linia de începere al tawafului.
Maqam Jibril se află în fața peretelui estic, în locul unde nu se află ușa, imediat lângă colțul Yemani.""
Si am incalecat pe un pelerinaj si v-am spus povestea mea.
De ce am fost asa oripilat de moda selfie la Mecca. Pentru ca sincer nu ma asteptam ca uneltele modernitatii si a tot ceea ce reprezinta lumea vestica ( selfie) sa penetreze un loc in care nici un nemusulnam nu are voie sa paseasca!!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu