Totalul afișărilor de pagină

vineri, 23 septembrie 2011

O fantoma bantuie Europa!

Din nou veți spune?
Ascultand BBC astazi am vazut ca tema zilei (intregii zile) a fost daca nu cumva Capitalismul  si-a atins oare limitele.
Au fost zeci de invitati si am auzit zeci de pareri si pro si contra.
A fost ca in bancul cu Rabinul. Si tu ai dreptate si tu ai dreptate si chiar si tu ai dreptate!
Se pare ca si eu am dreptate? Nu?
A fost facut apel la tot ce tine de progres si dezvoltare. Dar si cei mai infocati adepti ai Capitalismului nu au putut da sperante pentru viitor, precum nici cei mai sceptici adepti ai Capitalismului nu au venit cu prognoze mai bune.
Toata lumea era de acord ca se va intampla ceva. Ceva de o magnitudine nemaiîntâlnita. Care ne va schimba lumea profund. Nu este doar o simpla criza. Este o eroare de sistem. Fara solutie viabila.
Am ajuns la varsta in care mi-am trait jumatate de viata in RSR si cealalta jumatate in Republica Romania.
Am cunoscut cu mintea unui copil ajuns pana la facultate in anul II ce a insemnat comunismul. Sau cum a fost el pus in practica de oameni. Si nu din cei mai omenosi. Am cunoscut si asa zisul capitalism. Dupa mine a fost de fapt o perioada feroce de transformare a relatiilor si functiei in capital si bunuri de catre cei care erau in esalonul 2 si 3 ai PCR dar si de gainarii si bisnitarii care aveau ceva bani la saltea.
In fapt nu am reusit sa inteleg nici un sistem, nici celalalt.
Doar putina Biblie am citit, ceva carti istorice si economice. Si poate si ceva SF.
Si ce constat cu mintea de acum.
Totul se bazeaza pe incredere. Si nu pe realitati palpabile.
Si mai totul functioneaza prost. Si mai este si multa coruptie. Si mai sunt si mult prea multi asistati. Si cei care traiesc din munca salariala sunt superimpozitati.
Asa ca nu cred ca se mai poate avansa asa. Si nu cred ca daca se mai poate carpi ceva temporar o sa tina prea mult.
Un analist economic britanic sugera ca actuala criza este o binecuvantare. Acum pretul actiunilor este mic si se pot face mari castiguri pe bursa intr-un interval de timp mediu. Mai spunea despre criza din anii '30 din America ca a generat cea mai mare crestere a numarului de milionari in dolari.
Eu nu vad asa problema.
Ca unii sa castige mult, altii mult mai multi, trebuie sa saraceasca. Si Castigul unora se transforma in nenorocirea altora.
Pretuiesc mult valorile crestinismului. Si chiar cred ca nu banul este scopul nostru final in viata.
Dar constat ca invataturile crestine si lumea financiara de astazi se intalnesc doar la infinit.
Si pe langa ca "scopul scuza mijloacele" doar profitul este singurul lucru care ne mai tine in viata si ne ajuta sa prosperam.
Masinaria economica mondiala a fost creata sa nu se opreasca. E trebuie sa produca profit (care sa se imparta la cat mai putini) si munca salariala sa fie cat mai prost platita, iar masa de oameni care traiesc din salariu sa fie cat mai coplesita, fie de credite, fie de grija zilei de maine, fie de probleme de sanatate si educatie si tinuta intr-o vesnica tensiune si incertitudine.
Ar fi nedrept sa nu vedem si uriasele schimabari din tara noastra.
Suntem in capul listei la telefonia mobila, la Internet, la bani din palstic, la activitati desfasurate in Occident si relocate pe la noi ( call-center, mici fabrici de tot felul, etc).
Traim incomparabil mult mai bine ca acum 20 de ani. Avem aproape acelasi produse (la calitate stam mai prost) ca oriunde. Cu  puterea de cumparare stam si mai prost. Am devenit tara mall-urilor si a hipermarketurilor. Si a cinematografelor 3D. Si a reprezentantelor de masini premium si lux. Cam tot ce apare in premiera in Vest apare a doua zi si pe la noi.
Admir libera initiativa si cred ca Romania va prospera prin firmele mici si afacerile de familie. Dar si ele sunt sufocate. De legislatie, de taxe si impozite si in final de un stat prost administrat, mare consumator de resurse si condus de oameni mici, meschini, corupti si lipsiti de viziune.
Asa ca si eu cred ca pe termen mediu (3-4ani) nu va fi bine, existand chiar varianta sa fie si mai rau.
Din pacate nu vad cine poate zgudui organizat (exact ca default controlat al Greciei) aceasta lume muribunda.
Biserica sigur nu o poate face. Este si ea tot a oglinda a lumii actuale.
Ma tem ca vom sfarsi in haos si doar o forta divina mai poate stăpânii haosul.
Este posibil ca actualul secol sa fie crestin sau sa nu mai fie deloc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu