Totalul afișărilor de pagină

luni, 10 martie 2014

Autorii baladei Miorita

Am gasit in sfarsit, dupa o lunga cautare, cine se ascunde in spatele baladei Miorita.
Pe scurt ar fi vorba de Lao Zi, Tao Te Ching , Lieh -Tzu si Chuang -Tzu. Parintii Taoismului in forma lui explicata.
De fapt Lao Zi pleaca din China in secolul III iH calare pe spatele unui bivol inspre Apus. Nu se stie unde exact s-a oprit. Sa fi ajuns pana .........
Si ce legatura ar avea toate astea cu taoismul????
Daca va mai spun ca Miorita ar avea legatura si cu Panchatantra cred ca deja v-am pierdut pe drum. Va las pe voi sa cautati pe goagle si sa vedeti despre ce ar putea fi vorba.
Ce mai referate scriam si eu despre Miorita si cum am ajuns sa-mi schimb parerea despre balada si despre universalitatea ei.
Ia sa vedem ce imi mai aduc aminte:
O oaie, trei ciobani si un dialog inter-specii.
Asadar revin si rup in doua balada. Prima parte ar fi intriga cu dezvaluirea complotului si interactiunea om-oaie. Acest fragment eu il integrez perfect in Panchatantra.
Si ajung in sfarsit la partea a doua cea mai interesenta din punctul meu de vedere.
ESTE TAOISM CURAT!
Adica Ciobanul nostru este un mare maestru TAO!
Ce ar veni in sprijinul afirmatiilor mele:
- NONACTIUNEA ( Wu-Wei) Iata cum vede un maestru Tao non-actiunea :
""Mergînd pe calea lumii lucrurile se acumulează,
Mergînd pe Calea Tao lucrurile se împuţinează.
Prin împuţinare se ajunge la nimic, la sursă.
Prin mişcare lucrurile sunt scoase din starea lor firească.
Efortul e necesar de a le echilibra.
Pe Calea Tao lucrurile sunt deja în echlibru.
Acţiunea nu este astfel necesară""
As defini starea Ciobanasului astfel : La aflarea vestii el reuseste sa se elibereze de orice gand negativ si atinge PACEA INTERIOARA. Practic devine un ILUMINAT. 
Daca o religie cauta sa te antreneze pentru ati gasi pacea interioara in taoism uneori prin non-actiune poti atinge singur aceasta stare fara antrenament. Credinciosul care merge la biserica se antreneaza pentru a atinge starea de pace interioara intr-o comunitate de spirite prin rugaciune. Calugarii care aleg sihastria cauta pacea interioara tot prin rugaciune si post, de data asta singuri. 
In Tao aceasta pace interioara poate fi atinsa fara nici un antrenament. Este ca o revelatie, este ceva spontan si inaltator. Este o transcendere a starii tale.
Ciobanasul si-a gasit Calea adica TAO!
Un alt exemplu de gandire Tao :
""Sa fim gasiti mereu fara dorinta,
 De vrem sa sondam adâncul ei mister;
Dar daca dorinta va sta mereu doar înauntrul nostru,
Nu vom vedea decât marginea ei de dinafara.""
Simplitate, profunzime si dragoste.
Sa ne gandim un pic cum isi imagineaza Ciobanasul Moartea:
Ca o nunta cosmica. Simplu, profund si plin de dragoste.
Asa sa tot mori!!! NEFACAND NIMIC!!!
Am incercat sa arunc o lumina si asupra Taoismului si sa gasesc elemente universal valabile in cultura romana.
Poate ca am exagerat, poate ca nu!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu