Totalul afișărilor de pagină

marți, 11 martie 2014

Nymph()maniac vol. 1

Asa cum am promis incep sa scriu si eu despre controversatul film al lui Lars von Trier : Nymphomaniac. Fiind mult prea lung pentru o singura vizionare in conditii fiziologice normale, filmul a fost rupt in doua volume. Care au rulat (ruleaza) si in Romania spre exasperarea CNC si care a avut ocazia sa fie putin suspendat de la vizionare.
Cum mie imi plac povestiile si Istoria, vreau sa incerc sa ridic putin draperia cu care este acoperit sexul in filme si in viata de zi cu zi. Un subiect tabu prin excelenta care este greu de abordat, daramite si de finalizat.
Si in fond traim intr-o lume care odata scapata de comunism a redescoperit sexul. In reviste, in filme, la Tv si in viata de zi cu zi. Sexul vinde orice. Sexul face audienta. Sexul este aidoma spiritului din sticla eliberat. Vrea sa ocupe intreaga existenta.
Si totusi lucrurile nu stateau asa cu aproape 2000 de ani in urma. Lucrurile s-au complicat rau de tot odata cu aparitia crestinismului. Religia si sexul au intrat intr-un conflict total. Si sexul a pierdut razboiul pana de curand. De cand incearca sa-si ia revansa. Si pentru ca razboiul a lasat urme, totul este permis pentru a recupera timpul pierdut. Mai ales ca sexul este legat in mare masura de bani. Adica cele mai hulite apucaturi omenesti : sexul si banii. Binomul pierzaniei.
Sa revin la firul istoric. Si cand spui istorie si acum peste 2000 de ani, Europa se uita la Grecia. Caci daca s-ar uita la India, ar fi si mai oripilata. Ar fi oripilata putin si de Egipt. Dar totusi sa ramanem la Grecia.
Grecia pe langa democratie, filosofie, drept,.... samd ne-a lasat si moravurile si obiceiuri sexuale. Care in ziua de azi par total anormale. In acele vremuri, cum traim noi ar fi fost o anormalitate.
""Legendele greceşti sunt pline de poveşti de dragoste între bărbaţi. Nici zeii nu erau scutiţi de asemenea pasiuni, ei răpind deseori, pe lângă fecioare frumoase, şi băieţi atrăgători, cum era Ganymede. Interpretabilă este şi prietenia dintre eroii războiului troian Ahile şi Patrocle, deşi Homer nu i-a prezentat ca întreţinând relaţii intime.
Au existat touşi şi legi menite să pedepsească homosexualitatea, în special în Sparta, dar şi la Atena, unde sclavii numiţi ”pedagogi” aveau ca misiune, printre altele, să-i apare pe băieţi de avansuri nedorite.""
Daca cumva ati auzit de Batalionul sacru al tebanilor. Iata pe scurt povestea:
""Prima unitate armata formata din homosexuali va fi infiintata de generalul teban Gorgidas, pe la 378 i.Hr. si numita „Batalionul Sacru”. Era formata din 150 de perechi de indragostiti, care luptau alaturi si se iubeau, spun anticii, cu atata patima incat n-ar fi suportat sa traiasca unul fara celalalt si, cand partenerul era ucis in lupta, cel ramas in viata se arunca in toiul bataliei cu si mai mare indarjire, facand prapad in randurile inamicului, inainte de a fi, la randul sau, rapus. Succesul unei asemenea unitati de fanatici nu s-a lasat asteptat si pentru urmatoarele cateva decenii Teba a fost cel mai puternic stat al Greciei.""
Si culmea Teba a fost rasa de pe fata pamantului de Alexandru Macedon. Care il avea ca si cel mai bun prieten pe Hephaestion. Si nu numai prieten.
Intre timp relatiile au evoluat :
""Atitudinea faţă de homosexualitate în societatea grecească a cunoscut numeroase schimbări. La un moment dat, acest tip de relaţie era considerat similar iubirii platonice, spirituale, fără conotaţii sexuale, prin urmare superioară dragostei care poate exista între un bărbat şi o femeie. Cu toate acestea, unele texte ale lui Solon, Eschil sau Teocrit vorbesc mai mult despre o iubire senzuală între bărbaţi, departe de una pură şi spirituală.
Legăturile homosexuale implicau de obicei bărbaţi mai în vărstă şi adolescenţi. De aici vine şi termenul pederast - de la paiderastia - care înseamnă iubire pentru băieţi.
Bărbatul mai în vărstă (erastes), trebuia să-i asigure băiatului (eromenos) educaţia, să-l protejeze, să-i arate afecţiune şi să fieun adevărat model pentru acesta. Exista deci un adevărat cod social, iar relaţia se forma după o îndelungată perioadă de curtare a băiatului, care dorea să fie sigur de sentimentele sincere ale adultului.""
""In Grecia antică, rolul femeii se reducea la acela de a face copii şi de a asigura astfel urmaşi pentru soţul ei. La fel era privită femeia şi în societatea romană. Ea trebuia să respecte pudicitia, un complex de valori morale care făceau apel la modestie, castitate şi dragostea pentru un singur bărbat.
Doar cele din familiie bogate primeau o educaţie, dar chiar şi acestea trebuiau să fie supuse tatălui şi apoi soţului lor şi să îşi limiteze viaţa socială la creşterea şi educarea copiilor.
Bărbaţii aveau mai multă libertate. Ei puteau întreţine relaţii sexuale în afara căsătoriei, satisfăcându-si aceste dorinţe cu prostituate, sclavi sau sclave. Oricine putera agresa sexual un sclav sau o sclavă, aceştia fiind consideraţi bunuri, nu persoane şi atâta timp cât stăpânul nu făcea plângere pentru daune, sclavii lui nu aveau niciun drept, nici măcar asupra propriului corp.""
In Roma antica lucrurile au evoluat si mai mult:
""Prostituţia era legală, existau bordeluri, dar femeile care lucrau aici, chiar dacă erau libere, nu sclave, îşi pierdeau statutul social, devenind infamis. În această categorie rău famată mai erau incluşi actorii, gladiatorii şi dansatorii, adică persoanele care îşi câştigau existenţa distrându-i pe cetăţenii Romei.
Chiar dacă se refugiau des în aventuri extraconjugale, bărbaţii Romei nu păreau să fie pudici nici acasă. Pereţii dormitoarelor din vechile case romane sunt pline de fresce care arată scene explicite de sex, de-a dreptul pornografice.
Relaţiile homosexuale are acceptate doar cu bărbaţi de statut social inferior. Şi în acest caz, la fel ca în Grecia antică, partenerul care era pasiv devenea demn de dispreţ, fiind considerat efeminat, în timp ce bărbatul care avea rolul activ nu era criticat în vrreun fel. Prostituţia masculină a fost interzisă abia în secolul al III-lea e.n., iar 100 de ani mai târziu această practică era pedepsită cu moartea.""
Si incepand cu Constantin cel Mare incepe sa se nasca prapastia intre sex si religie.
Crestinismul a ingropat definitiv sexul iar corpul omenesc a devenit o enigma si un mister. 
Cand tii ceva secret, ai toate sansele ca acel lucru sa starneasca mult mai mult interesul si curiozitatea decat daca nu ar fi fost interzis.
Incet, incet sexul a devenit o forta mai puternica decat Biserica. Si pentru asta ar sta dovada de cantitatea de pornografie de pe Internet, de revistele de specialitate, de casetele video si DVD-uri de......
Traim intr-o lume care parca si-a pierdut identitatea. Si de aceea are nevoie sa fie educata.
Din pacate chiar nu cred ca filmul lui Lars von Trier vrea sa faca educatie. Mai mult vrea sa ne arate fenomenul.
Suntem in pragul unei noi indentitati morale si existentiale.
Umanitatea are nevoie de o schimbare. 
Exemplele de oameni frustrati si angosati nu stiu daca chiar pot reprezenta modele.
Urmeaza si o cronica de film.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu