Totalul afișărilor de pagină

miercuri, 19 martie 2014

D-ale urbanismului 2014

Sa mai schimb si eu subiectul. A venit primavara. Sa vedeti cum explodeaza natura in cateva zile. Ne vom umple de floricele.
Tot asa o explozie s-a intamplat si cu urbanismul romanesc.
Din punctul meu de vedere un dezastru. In care si-au dat mana, arhitecti, urbanisti, primari si arhitecti sefi si mai ales INVESTITORI. De aici si de aiurea.
Hai sa vedem ce inseamna URBANISM : ""Ramură a arhitecturii care proiectează și planifică lucrările de construire, de sistematizare, de reconstruire sau de restructurare a unei așezări omenești (oraș, sat etc.), împreună cu complexul de măsuri social-economice, tehnice, igienice care se iau în vederea satisfacerii necesităților materiale și social-culturale ale noilor așezări""
Urbanismul exista de peste 2000 ( dupa unii 7000 ) de ani. Nu trebuie reinventat. Trebuie doar corect aplicat.
Si ca sa nu mai fie dubii este nevoie de o legislatie serioasa caer ar scuti multe batati de cap dar si multe dezastre ar fi fost stopate in fasa.
Daca in anii 1990 notariatele gemeau de clienti si eradoar  cate unul in fiecare sector din Bucuresti, acum ajungi in situatia ca aproape in fiecare scara de bloc sa găseşti un notariat inghesuit intre un cabinet stomatologic, o farmacie si eventual un salon de coafura.
Daca la notari s-a putut de ce nu se poate si la urbanisti. Propun ca sa existe cabinete particulare de urbanism care sa poate emite certificate de urbanism si autorizatii de construire pentru un PUG ( plan urbanistic general) clar, ferm si intangibil. Ei sa aiba acest drept pentru zone neprotejate. Asa primariile sa ramana cu zonele protejate, monumentele istorice si controlul. SIMPLU!
As lua ca studiu de caz localitatea unde locuiesc eu . FUNDENI -ILFOV. Sat in componenta comunei Dobroiesti si aflat la 6 km in linie dreapta de km zero al Bucurestiului ( Piata Sfantul Gheorghe).
Aici exista o componenta veche a satului de pe vremea Doamnei Ghica. De aici si denumirea de Fundeni. Satul se afla la " fundul" mosiei Doamnei Ghica. Cu biserica veche si cateva case mai modeste.
Marele avant urbanistic a aparut in fosta livada. Daca cautati pe net - livada Fundeni va speriati de cate anunturi imobiliare sunt. Aici de-a lungul caii ferate Bucuresti - Oltenita ( sau Fetesti) de la Soseaua Fundeni si pana la Dragonul Rosu s-a ridicat din pamant un mega-cartier.
Nimic mai frumos. Se construieste. In acest articol nu o sa mai scriu nici despre primar, nici despre mafia invetitorilor, nici despre calitatea constructiilor ci doar despre urbanism.
Tesutul urban a fost conceput si implementat la nivel de plan urbanistic pentru locuinte unifamiliale cu regim de inaltime parter + etaj + mansarda. Trama stradala a fost si ea proiectata tot pentru aceasta idee. Se pleca de la ideea ca fiecare are masina lui si ca transportul in comun nu este necesar si ca loc de magazine nu trebuie cand ai Dragonul langa tine plus cateva chioscuri.
Asta a fost la inceput. Asa am agasit si eu campul gol cand m-am mutat primul in zona mea in 2007 si am infruntat un viscol ca de Siberia in prima iarna fiind singura casa in calea urgiei.
DAR!
A venit criza. Si casele pe pamant nu se mai vindeau. Asa ca investitorii, mana in mana cu primarul si cu urbanistii de la judet au schimbat radical soarta cartierului.
S-a dat liber la blocuri. Si cand spun blocuri ma refer la mastodonti cu amprenta de 1000 mp si nivel de inaltime S+P+5E+M. Mansarda de fapt tot un etaj imbracat in lemn. Unele mai au si pod peste mansarda cu placa de beton intre.
Acest fapt a condus la infiltrarea blocurilor intre casute P+1 si distrugerea oricarei urme de urbanism si civilitate.
Ar fi vorba despre:
- lipsa locurilor de parcare (lipsa legislatie) un bloc cu 20 de apartamente are 8 locuri de parcare in incinta. Unde sa parcheze ceilalti?
- lipsa totala a spatiilor verzi la noile blocuri. Curti complet betonate ( incalcare grava a legii mediului);
- trama stradala este deja prea ingusta si accesul dificil. Multe alei sunt in fund de sac si nu au vizibilitate la colturi. La fel si intersectiile, sunt periculoase din lipsa de vizibilitate si de carosabil ingust.
- trotuarele s-au facut prin exproprieri (culmea neplatite) si sunt de maximum 50 cm;
- lipsa transportului in comun cu desavarsire;
- accesul in cartier se poate face doar prin doua puncte de acces: Strada Doinei ( cu sens unic) si strada de Dragonul Rosu. Mii de masini au de fapt doar drumul de dragon. Care are si el cateva particularitati. Dimineata intre orele 6 si 8 este asaltat de masinile precupetiilor care vin dupa marfa proasta, ieftina si fara acte de la dragon. Mii de masini se indreapta in coloana spre dragon uneori si pe doua benzi. La fel este si plecarea intre orele 13-14. Si asta zilnic mai putin duminica.  Pe asa un drum trebuie sa virezi stanga ca sa ajungi in soseaua Fundeni. Unde la un capat este bariera la calea ferata sau este service-ul de roti cu coada la rampa. Bretelele de la pod sunt prost realizate, virajul la dreapta te arunca sau in service sau in masinile de pe sensul opus.
- lipsa locurilor de joaca si lipsa sigurantei copiilor pe strada. Data de catei in numar excesiv, motociclisti nebuni si soferi mereu grabiti.
Un cartier nascut de la zero. Care avea toate sansele sa devina un model de urbansim. Se puteau reglementa zonele de casute si de blocuri si nu interferenta lor, pana la anihilarea casutelor. Se puteau creea locuri de agrement si joaca pentru copii.
NIMIC!!!
Bravo domnule Valentin Condu!
Sincer nu sunteti singurul vinovat.
Mai vinovat este serviciul de urbanism de la judetul Ilfov. Care a modificat planul urbanistic local cum a vrut muschiul arhitectului sef.
S-ar putea edita un ghid de urbanism cu mentiunea : ASA NU!
Model de prostie si coruptie in stare generalizata.
Cam atat am avut de scris.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu